Regalskeppet Vasa
Regalskeppet Vasa är förmodligen det mest berömda svenska skeppet i världen. Lite komiskt är det förstås, eftersom det enbart seglade cirka 1000 meter innan det sjönk. Den första färden blev den sista och massor av pengar spenderades på att bärga fartyget. Svenskarna är stolta över sitt Wasa-skepp som idag har ett eget museum. Många besökare som inte vet Vasas historia undrar naturligtvis hur man kan vara stolt över ett fartyg som endast seglat några hundra meter och dessutom var felbyggt, men om du vet dess historia kanske du kommer på andra tankar.
Regalskeppet Vasa (Wasa)
Vasa-skeppet byggdes på 1600-talet för att segla långväga, hämta hem diverse skatter och se sig om i världen. Under 1600-talet blev Sverige nämligen en stormakt vilket man så klart ville utnyttja. Vasa byggdes av ett gäng holländare på kungens begäran. Innan dess såg den svenska flottan inte mycket ut för världen och man ville ha något stiligare och mäktigare att visa upp på de sju haven. 1625 bestämdes det alltså att man skulle bygga ett ståtligt skepp som senare kom att få namnet Wasa efter den kända Vasaätten. Först stavades namnet med W men kom senare att moderniseras med ett vanligt V.
Vasa byggdes vid varvet Blasieholmen där skeppet också började sin jungfrutur. Materialet bestod av tung ek med många inristade och snickrade detaljer, utsmyckningar och senare funna fynd gjorde Vasa-skeppet oerhört vackert och unikt. Dock kantades bygget av en del problem, både ekonomiska och rent tekniska. Bland annat blev det oenigheter om måttangivelserna som den svenske kungen ville ha enligt hans standard. Skeppet byggdes också efter nederländskt sätt med en plattare botten och detta medförde att det blev problem med barlasten.
Dagens båtar och fartyg byggs med betydligt säkrare metoder, vilket gäller alla fordon. Idag görs fortfarande ståtliga yachter, fartyg och skepp samt fina bilar som finns att köpa på marknaden. Om du är båt- eller bilsamlare kan du hitta riktiga pärlor på marknaden. Börja dock alltid med att kontrollera hur fordonets skick är när du köper bil, detsamma gäller båt. Om du istället ska sälja bil eller båt vill du få ut så mycket som möjligt för dem och även här gäller det att kolla värdet, skicket och säkerheten innan de blir till salu, samt andra mervärden för köparen.
Strax innan Vasa skulle segla iväg gjordes ett stabilitetstest som visade sig bli rent livsfarligt. Skeppet krängde så mycket att testet avbröts. Detta gjorde bland annat att skeppet började byggas om och förlängas. En rad förbättringsåtgärder gjordes men till ingen större nytta, och i augusti 1628 seglade Vasa på sin jungfrufärd som skulle sluta vid Beckholmen där hon sjönk av instabilitet. Skeppet bärgades 1961 efter flera misslyckade försök och finns nu i sin helhet på Vasamuseet på Djurgården.
Varför så populärt?
Varför har Vasa-skeppet blivit så populärt kan man undra? Själva historien bakom är ganska komisk om man tänker efter, men samtidigt är ju skeppet så vackert att beskåda att man inte kan bli annat än förundrad när man ser det på nära håll.